Skole:
Det Blå Gymnasium, Sønderborg
|
Undervisningsforløb/aktivitet:
Hvordan håndterer den ty-da forbruger emnet bæredygtighed?
|
Lektioner:
7
|
Årgang:
2
|
Indholdsbeskrivelse:
Formål: Faglige mål – forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier – læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 3 år. Dertil små videoklip om emnet og gloseark med flest mulige transparente tysksprogede gloser. (gloser under udarbejdelse) Forberedende øvelse til mini-SOP, hvor faget afsætning ligeledes indgår.
Forløbsbeskrivelse:
Einstieg – et udvalg af videoklip og tekster til emnet – afhængig af forløbets længde Lydfil med tekst og film Affaldssortering : tekst til overblik med lydfil - hvordan sorteres der i Tyskland?
30 minutters film / Müll/ Hamburg Tekster: Et udvalg af nedenstående tekster udleveres til eleverne og gennemgåes på klassen.
Müll-Mode-Texte https://www.careelite.de/kleidung-aus-plastik-muell/ https://www.soq.de/textilindustrie-im-kampf-gegen-den-klimawandel/ https://www.vogue.de/mode/artikel/stella-mccartney-und-un-fuer-saubere-mode
*Nachhaltigkeit als Erfolgsfaktor für den Schleswig-Holstein Tourismus https://www.tvsh.de/fileadmin/content/Service/Download-Center/Nachhaltigkeit-im-Tourismus.pdf *Wiederverwertung in Flensburg. Rettung vor dem Recycling *Nord-Schrott. Entsorgung https://www.nord-schrott.de/entsorgung.html Nordschrott-Pläne- Nachbarn in Sorge *Tekster relaterer til emnet I forhold til Nordtyskland
|
Wiederverwertung