Skole:
Aabenraa Statsskole
|
Undervisningsforløb/aktivitet:
I dette forløb fokuserer på mindretalsidentiteter blandt unge i det dansk-tyske grænseland med særligt fokus på de tyske nordslesvigere og de danske sydslesvigere. Afslutningsvis perspektiveres til unge tysk-tyrkere.
I sønderjyske gymnasieklasser har nogle elever typisk selv baggrund i mindretallene, hvilket bidrager med elevperspektiver på tematikken. Besøg af Grænseforeningens elevambassadører el. kulturmødeambassadører er oplagt at inddrage lige som besøg hos mindretallene syd og nord for grænsen er det. Materiale: Inge-Lise Kragh: "Weder Dänisch noch Deutsch - sondern etwas Drittes". IN: Mette Hermann (red): "Grænseland - krig og kulturmøde", Columbus 2009 Uffe Iwersen: "Identität im Wandel der Zeit". IN: Mette Hermann (red): "Grænseland - krig og kulturmøde", Columbus 2009 Lea Kreuziger: "Grenzstein". IN: Mette Hermann (red): "Grænseland - krig og kulturmøde", Columbus 2009 Mika-Lene Pers: "Gib Raum - Geschichten der Zukunft". Mette Hermann (red): "Grænseland - krig og kulturmøde", Columbus 2009 Danmarks Radio: "De glemte danskere" (2014) (Dokumentar) Mindretalsorganisationernes hjemmesider Film: "Almanya - Willkommen in Deutschland" (2011) Goethe-Institut: "Junge Muslime möchten das Land mitgestalten - Naika Fourutan im Gespräch": http://www.goethe.de/lhr/prj/daz/mag/igd/de9494836.htm Planet Wissen: "Die Geschichte der Gastarbeiter": https://www.planet-wissen.de/geschichte /deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html Supplerende materiale: Mette Hermann (red): "Grænseland - krig og kulturmøde", Columbus 2009, s. ´75-91 (baggrundsstof, dansk) |
Lektioner:
ca. 12
|
Årgang:
3.g
|
Kompetencemål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande |
Minderheitenidentitäten