|
Skole:
Tønder Gymnasium
|
|
Undervisningsforløb/aktivitet:
Del af forløbet "Grossstadt" hvor fokus var på Berlin og Hamburg.
|
|
Lektioner:
12
|
|
Årgang:
1g
|
|
Indholdsbeskrivelse:
I undervisningen arbejdede vi med storbyerne Hamborg og Berlin, og som del af forløbet tog vi til Hamborg på 1-dags-ekskursion (med tog fra Tønder; skift i Niebüll og videre til Hamborg). Selve ekskursionen forberedte jeg i to lektioner a 90 min med eleverne: Infos om Hamborg og Visit Denmark, herunder bl.a. elevernes forventninger til, hvordan tyskerne ser på Danmark som ferieland. Programmet i Hamborg: - Fælles gåtur. -Knap to timers besøg på Visit Denmark i Hamborg: Foredrag + gruppearbejde med konkrete cases. Det meste var på dansk. -Efterfølgende fik eleverne to timers fritid i byen.
I næste lektion skulle eleverne lave en reklame for Hamborg målrettet mod unge nordtyskere. Forløbet blev afsluttet med en evaluering i form af en skriftlig aflevering om turen. |
|
Kompetencemål:
- karrierelæring (fx karrieremuligheder med tysk inden for turisme)
- interkulturelle kompetencer (kulturforskelle; tyskernes syn på Danmark) |
Ekskursion til Hamborg (og Visit Denmark)


