Typisch deutsch


Skole:
Det Blå Gymnasium Tønder
Undervisningsforløb/aktivitet:
Miniforløb om Tyskland, den tyske kultur og Hamborg som forberedelse af en ekskursion til Hamborg
Lektioner:
10-14
Årgang:
1g
Indholdsbeskrivelse:

Forløbet er forberedelsen af en ekskursion til Hamborg.

Omfang: 10-15  moduler a 90 minutter

Som optakt til en ekskursion til Hamborg skal eleverne introduceres til den tyske kultur, tyske produkter og seværdigheder i Hamborg.

I forløbet er der særligt fokus på:

Wie sind die Deutschen?

Wie sehen sich die Deutschen selbst? Wie beschreiben andere die Deutschen?

Deutsche Lieblingsprodukte (Haribo, Schauma, Ritter Sport, Porsche, Bosch...)

Warum sind deutsche Produkte so beliebt?

Hamburg - eine deutsche Großstadt

 

Materiale:

"Was sagt die Straße - Was ist typisch deutsch?"   

https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE

"Was ist typisch deutsch?"

http://www.focus.de/wissen/mensch/deutsch/stereotype_aid_21930.html 

Maar, Paul: "Der Mann, der nie zu spät kam", in: Auf uns. Gyldendal, 2017, S. 151-152.

"Warum man in aller Welt Made in Germany so liebt." (kun video til lytteøvelse)

https://www.welt.de/wirtschaft/article163192624/Warum-man-in-aller-Welt-Made-in-Germany-so-liebt.html

"Deutsche Lieblingsprodukte"

www.paschnet.de

"Made in Germany", in: Zwischendurch mal ... Landeskunde: Niveau A1-B1", Hueber 2012, S. 86-87.

"Hamburg, das Tor zur Welt" 

https://www.dw.com/de/hamburg-das-tor-zur-welt/av-17792237

Dehmel, Richard: "Blick auf Hamburg."

 https://dd.systime.dk/index.php?id=145&L=0

 

Verschiedene websites zu einzelnen Sehenswürdigkeiten in Hamburg

 

Kompetencemål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster,
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande