Skole:
Det Blå Gymnasium Tønder
|
Undervisningsforløb/aktivitet:
Miniforløb om Tyskland, den tyske kultur og Hamborg som forberedelse af en ekskursion til Hamborg
|
Lektioner:
10-14
|
Årgang:
1g
|
Indholdsbeskrivelse:
Forløbet er forberedelsen af en ekskursion til Hamborg. Omfang: 10-15 moduler a 90 minutter Som optakt til en ekskursion til Hamborg skal eleverne introduceres til den tyske kultur, tyske produkter og seværdigheder i Hamborg. I forløbet er der særligt fokus på: Wie sind die Deutschen? Wie sehen sich die Deutschen selbst? Wie beschreiben andere die Deutschen? Deutsche Lieblingsprodukte (Haribo, Schauma, Ritter Sport, Porsche, Bosch...) Warum sind deutsche Produkte so beliebt? Hamburg - eine deutsche Großstadt
Materiale: "Was sagt die Straße - Was ist typisch deutsch?" https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE "Was ist typisch deutsch?" http://www.focus.de/wissen/mensch/deutsch/stereotype_aid_21930.html Maar, Paul: "Der Mann, der nie zu spät kam", in: Auf uns. Gyldendal, 2017, S. 151-152. "Warum man in aller Welt Made in Germany so liebt." (kun video til lytteøvelse) "Deutsche Lieblingsprodukte" "Made in Germany", in: Zwischendurch mal ... Landeskunde: Niveau A1-B1", Hueber 2012, S. 86-87. "Hamburg, das Tor zur Welt" https://www.dw.com/de/hamburg-das-tor-zur-welt/av-17792237 Dehmel, Richard: "Blick auf Hamburg." https://dd.systime.dk/index.php?id=145&L=0
Verschiedene websites zu einzelnen Sehenswürdigkeiten in Hamburg
|
Kompetencemål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande |
Typisch deutsch