Skole:
Det Blå Gymnasium Tønder
|
Undervisningsforløb/aktivitet:
Deutschland als Migrationsland - Integration am Beispiel der Stadt Flensburg
|
Lektioner:
20
|
Årgang:
3 tysk A
|
Indholdsbeskrivelse:
Inhaltliche Schwerpunkte: Deutschland als Migrationsland, Gastarbeiter oder Flüchtling? Warum flüchten Menschen aus ihrem Heimatland? Integration versus Assimilation, Herausforderungen und Probleme, Wie gelingt Integration?( am Beispiel von Flensburg)
Material: "Multikulturelles Deutschland" in: Tyskbogen. Systime: https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=129 Lehnert, Hanna:"Yasa"; ;, in: Tyskbogen. Systime.https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=129 Albers, Petra: "Deutsch, türkisch, deukisch. Drei Generationen in der Autofabrik";in:Systime,https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=149
Film: Almanya Lehrervortrag: Integration in Flensburg
|
Kompetencemål:
forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre land |
Deutschland als Migrationsland