Deutschland als Migrationsland


Skole:
Det Blå Gymnasium Tønder
Undervisningsforløb/aktivitet:
Deutschland als Migrationsland - Integration am Beispiel der Stadt Flensburg
Lektioner:
20
Årgang:
3 tysk A
Indholdsbeskrivelse:

Inhaltliche Schwerpunkte: Deutschland als Migrationsland, Gastarbeiter oder Flüchtling? Warum flüchten Menschen aus ihrem Heimatland? Integration versus Assimilation, Herausforderungen und Probleme, Wie gelingt Integration?( am Beispiel von Flensburg) 

 

Material:

"Multikulturelles Deutschland" in: Tyskbogen. Systime: https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=129

Lehnert, Hanna:"Yasa"; ;, in: Tyskbogen. Systime.https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=129

Albers, Petra: "Deutsch, türkisch, deukisch. Drei Generationen in der Autofabrik";in:Systime,https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=149


"Gül" , in: ”Was lebst du? Jung, deutsch, türkisch – Geschichten aus Almanya”, herausgegeben von Aysegül Acevit und Birand Bingül, Knaur 2005


"Ein Syrer in Flensburg", auf: https://www.shz.de/lokales/flensburger-tageblatt/integration-mit-wermutstropfen-id17643181.html


Longerich, Michael: Immer wieder. KID-Verlag. 2018. (Kapitel Flucht, Hamburg, Überlegungen, Der 18. Geburtstag)

 

Film: Almanya

Lehrervortrag: Integration in Flensburg


Autorenlesung mit Michael Longerich



Kompetencemål:
forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster,
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre land