Ekskursion til Flensburg - Handelslehranstalt


Skole:
Det Blå Gymnasium Tønder
Undervisningsforløb/aktivitet:
Ekskursion til Handelslehranstalt i Flensburg.
Elev-til elev aktiviteter mellem danske og tyske elever
Årgang:
EUX
Indholdsbeskrivelse:

EUX eleverne var på tværfaglig besøg i Flensburg. 

Fagene: Tysk, afsætning og kulturforståelse

Britta Dose, vores kontaktperson på Handelslehranstalt havde sammensat et meget spændende program på skolen og lærerne fra Tønder havde en opgave i fagene afsætning, tysk og kulturforståelse med, som eleverne skulle arbejde med.

 

9.00  - Ankunft Handelslehranstalt, Schlosswall 3, Flensburg

9.00-9.30 - Schulführung

9.30 - 10.00 - Willkommen in der Cafeteria und Frühstück

10.00- 10.45 - Besuch im Lernbüro. Durchwandern der einzelnen Abteilungen des Büros (Empfang, Einkauf, Lager, Buchhaltung - deutsche und dänische Schüler)

11.00-11.15 - Gebäudewechsel zum Wirtschaftsgymnasium Marienalle

11.20-12.15 - Teilnahme am Unterricht, Speeddating tyske og danske elever (mine fremtidsplaner/ meine Zukunftspläne/ flytte eller blive i regionen? fordele og ulmeper? 

12.15 - Verabschiedung durch den Schulleiter Herrn Achim Trautmann 

ab 12.30 - EUX Programm und Aufgabe der Lehrer aus Tondern

     Opgave:

Byens butikker. Find en butik, som I kunne forestille jer at åbne, når I kommer tilbage til Danmark.

  • Beskriv sortimentet.
  • Beskriv indretningen.
  • USP (kapitel 19) – hvad gør de for at tiltrække kunderne?
  • Tag nogle billeder af butikken – spørg om lov. Måske film.
  • Hvem er målgruppen? (Kapitel 18)

 Tysk/ kulturforståelse Observer den tyske skolekultur: Hvordan ser det ud med digitalisering? Tal med tyske elever og hør om en almindelig skoledag. Hvordan tiltaler eleverne lærerne? Hvordan foregår undervisningen?Hvorvidt er det tyske system anderledes? Sammenlign med DK/ din uddannelse!

 

Kompetencemål:
- forstå talt tysk sprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier, når der tales et enkelt standardsprog
- føre en samtale på et forståeligt, enkelt og sammenhængende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
- give udtryk på tysk for indsigt i udvalgte kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945 samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed