Botschafter-Workshop


Skole:
Aabenraa Statsskole
Undervisningsforløb/aktivitet:
Intern workshop for nye Deutsch-Botschafter
Lektioner:
1
Årgang:
1.-2.g
Indholdsbeskrivelse:

Onsdag d. 21.8.2019 holdt vi en Kennenlern-Workshop for nye Deutsch-Botschafter på Aabenraa Statsskole. Hvert Botschafter-hold havde hjemmefra forberedt en Kennenlern-Aktivität, som de vil bruge til deres første elev-til-elev-undervisningsbesøg på folkeskolen. Grupperne fik afprøvet deres ideer på hinanden, gav hinanden feedback på deres ideer og fik en masse inspiration til andre mulige øvelser og aktiviteter. Grupperne skal nu igang med at aftale tidspunkter m.m. for deres første besøg. Forneden ses elevernes øvelser:

 

2 sandheder + 1 løgn

  • Skrive 2 sandheder og en løgn om sig selv, læse op, de andre (klassen, gruppen el. makkeren) gætter, hvad der er sandt og falsk

M&M´s

  • ”Læreren” skriver alle M&M´s-farver op på tavlen + et spørgsmål til hver farve (f.eks. ”Was ist dein Lieblingsessen?” Elevern sidder i par/grupper med nogle M&M´s på bordet og tager på skift en med lukkede øjne. De skal nu besvare spørgsmålet på tysk i hele sætninger)

Jeopardy

  • Det kendte spil med tyske spørgsmål i selvvalgte kategorier, f.eks. ”Geografie, deutsche Kultur, Grammatik” el. lign.

Fordomsleg

  • Find en makker, du ikke kender så godt, sig tre ting om hinanden, I tror om vedkommende. Fortæl hinanden, hvad der er rigtigt og forkert. Find et nyt makkerpar og præsenter de tre ting, du nu ved om din makker.

Glosebold

  • Eleverne står i rundkreds. En ordklasse vælges, f.eks. substantiver. Første elev siger et ord og kaster bolden videre til næste elev, der siger et nyt substantiv osv. Herefter ny ordklasse, f.eks. verber. ”Læreren” skriver ordene op på tavlen, dem skal eleverne bruge til at skrive en historie senere.

Hvad har vi ikke tilfælles?

  • En person siger noget om sig selv. Dem, der har det tilfælles, står op. Man bliver ved med at sige noget om sig selv, indtil der ikke er flere, der står op. Så siger næste person noget om sig selv. Alle, der har det tilfælles, står op. Osv. Målet er, at eleven bliver ved, til der ikke er nogen, der har det tilfælles med én.

Verbstafet (ikke medbragt)

  • Klassen deles i to hold. I den ene ende af banen ligger en liste over danske verber (el. substantiver), i den anden ende sedler med tyske verber. Man løber af sted, henter en seddel, løber tilbage og matcher osv.